Oto 4 Powodów Dla Których Powinieneś Pomyśleć O Tym Jak Szkolić z bhp w Opolu - ppoż

kurs bhp opole

Czego dotyczy Kodeks Pracy

Kodeks jest aktem normatywnym, który zawiera odpowiednio usystematyzowany zbiór przepisów regulujących konkretną dziedzinę stosunków społecznych. Samo pojęcie kodeksu było stosowane już w średniowieczu, gdzie oznaczało po prostu zbiór określo

Oto 4 Powodów Dla Których Powinieneś Pomyśleć O Tym Jak Szkolić z bhp w Opolu - ppoż kurs bhp opole
nych zasad, wartości i zachowań odpowiednich danej grupie. Współcześnie w prawie kodeks zawiera przepisy, które regulują daną dziedzinę życia społecznego. Kodeks pracy jest więc aktem normatywnym, który stanowi zbiór przepisów regulujących prawa oraz obowiązki objęte stosunkiem pracy do wszystkich pracowników, a także pracodawców. Kodeks Pracy składa się z kilkunastu działów, które zawierają przepisy prawne regulujące konkretne zagadnienia związane z pracą. Jednym z istotnych aspektów, który jest zawarty w Kodeksie Pracy, jest regulowanie przepisów dotyczących BHP. Jeden dział w Kodeksie jest poświęcony właśnie bezpieczeństwu i higienie pracy. Przestrzeganie przepisów dotyczących BHP jest bardzo istotne, a jednym z obowiązków pracodawcy w tym zakresie jest zapewnienie szkolenia BHP pracownikom.


Zmiana w przepisach BHP

Przepisy regulujące sprawy związane z BHP znajdują się w Kodeksie Pracy, który stanowi akt normatywny zawierający zbiór przepisów dotyczących wszystkich pracodawców oraz pracowników. Firma zajmująca się świadczeniem usług z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, takimi jak chociażby szkolenia BHP, zatrudnia odpowiednio wykwalifikowanych pracowników znających się na bieżących przepisach. W sytuacji, gdy pracodawca nie jest pewien czy jego firma spełnia odpowiednie przepisy z zakresu BHP, dobrze jest skorzystać z usługi audytu bezpieczeństwa. Audyt BHP jest przeprowadzany przez zespół specjalistów, którzy posiadają wiedzę na temat obowiązujących przepisów prawnych regulujących kwestie związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Przeprowadzenie audytu, czyli inaczej oceny danych procesów w firmie, pozwoli pracodawcy na dowiedzenie się, czy spełnia odpowiednie wymagania związane z BHP. Same przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy mogą ulegać zmianie oraz aktualizacji, warto więc regularnie sprawdzać, czy firma spełnia bieżące wymagania regulowane przez przepisy BHP.


Pojęcie BHP

BHP, czyli inaczej bezpieczeństwo i higiena pracy, jest powszechnie używaną nazwą, która określa zbiór zasad dotyczących bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy. Ponadto BHP to nie tylko zbiór zasad, ale także osobna dziedzina wiedzy, która zajmuje się kształtowaniem właściwych warunków pracy. BHP jest na tyle szerokim pojęciem, że w jego ramach można znaleźć kwestie zahaczające o ergonomię, medycynę pracy, ekonomikę pracy oraz o psychologię pracy. Zasady związane z bezpieczeństwem i higieną pracy muszą być stosowane przez wszelkie firmy i przedsiębiorstwa. Przepisy prawne regulujące kwestie związane z bezpieczeństwem i higieną pracy znajdują się w Kodeksie Pracy, którego musi przestrzegać każdy pracodawca. Organem, który stoi na straży przestrzegania przepisów BHP, jest Państwowa Inspekcja Pracy. Na rynku istnieją specjalne firmy, które działają w branży BHP oferując wiele przydatnych usług pracodawcom, jak na przykład wstępne i okresowe szkolenia BHP, przeprowadzanie audytów bezpieczeństwa oraz wykonanie oceny ryzyka zawodowego.


Rodzaje profesji w branży BHP

Współcześnie wielu pracodawców i przedsiębiorców korzysta z usług firmy działającej w branży BHP, która oferuje takie usługi, jak szkolenia BHP, szkolenia PPOŻ, obsługa BHP oraz przeprowadzanie audytu bezpieczeństwa. Firma zajmująca się bezpieczeństwem i higieną pracy zatrudnia odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów. W ramach struktury organizacyjnej firm działających w branży BHP można wyróżnić kilka profesji, które wymagają od pracownika posiadania określonych kwalifikacji. Inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może zostać osoba, która posiada zawód technika BHP. Starszym inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy jest osoba, która dodatkowo posiada trzyletni staż w służbie BHP, natomiast specjalistą do spraw BHP jest osoba posiadająca wyższe wykształcenie wraz z pięcioletnim stażem pracy. W ramach profesji związanych z tą branżą można wyróżnić jeszcze starszego specjalistę do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy oraz głównego specjalistę do spraw bezpieczeństwa.